Pierwszy krok
Przez wiele lat wykonywania stron internetowych na zlecenia oraz w firÂmach gdzie szukaÅ‚em etatu, na pierwszym spotkaniu zawsze padaÅ‚o pytanie: To co pan już zrobiÅ‚? Nie ma co siÄ™ dziwić, że to pytanie pada, jak bowiem ma poÂtencjalny zleceniodawca czy pracodawca zweryfikować umiejÄ™tnoÅ›ci czÅ‚owieka, którego widzi zazwyczaj po raz pierwszy w życiu? Jeżeli orientuje siÄ™ choć troÂchÄ™ w temacie, to może zapytać o jakiÅ› szczegół, technologie, trend itp., ale zaÂzwyczaj siÄ™ nie zna. Wie jakie strony znajdujÄ… siÄ™ w Internecie, wie jakie rozwiÄ…zania na swoich witrynach ma konkurencja i to wszystko.
Nawet w firmach internetowych szefowie nie zawsze majÄ… peÅ‚nÄ… i aktualÂnÄ… wiedzÄ™ na temat tworzenia stron. W tym przypadku zazwyczaj w rozmowach rekrutacyjnych uczestniczy doÅ›wiadczony programista z danej firmy, który moÂże nas dokÅ‚adnie przepytać i szczegółowo poznać nasze umiejÄ™tnoÅ›ci. Jednak w przypadku zleceÅ„ nasi rozmówcy, bÄ™dÄ… wiedzieli na ten temat bardzo maÅ‚o, albo wcale, wiÄ™c jedynym rozsÄ…dnym pytaniem, które bÄ™dÄ… mogli zadać jest: To co pan już zrobiÅ‚? To co pani już zrobiÅ‚a?
Na poczÄ…tek warto wiÄ™c zrobić kilka stron za darmo: dla siebie, rodziny, znajomych, a nawet fikcyjnych firm. Czasem niektóre fundacje szukajÄ… wykoÂnawców stron za maÅ‚e pieniÄ…dze, albo i zupeÅ‚nie za darmo. Okazji, by zrobić strony do swego portfolio jest wiÄ™c mnóstwo. Wystarczy siÄ™ rozejrzeć.
Ile wiÄ™c tych stron powinienem mieć w swoim portfolio? Im wiÄ™cej tym lepiej. Jednak majÄ…c wykonanych już kilkanaÅ›cie, czy kilkadziesiÄ…t witryn, warÂto wybrać z nich te najlepsze, ale nie mniej niż poÅ‚owÄ™ z nadajÄ…cych siÄ™ w ogóle do pokazania.
Dolna granica też nie istnieje. Nawet jeżeli mamy jednÄ… stronÄ™ i widzimy, że ktoÅ› chce zlecić wykonanie witryny, to nie czekajmy, aż przygotujemy jeszÂcze 5 kolejnych, tylko zgÅ‚aszajmy siÄ™. W skrajnych przypadkach może udać siÄ™ nawet bez portfolio.
Teraz pewnie chciaÅ‚byÅ› wiedzieć: jak budować portfolio, co musi siÄ™ w nim znaleźć i co wywiera najlepsze wrażenie i przynosi najwiÄ™ksze efekty? Odpowiedzi na te pytania zawarÅ‚em w e-booku „Jak zarabiać na robieniu stron WWW”, który jest bonusem do szkolenia „Zawodowy Webmaster” w wersji stacjonarnej i e-learningowej.