Programowanie obiektowe w PHP – lekcja 2.
Poniżej prezentuję drugi fragment szkolenia Programowanie obiektowe w PHP. Jutro kolejna część, a w przyszłym tygodniu pełne szkolenie znajdzie się w ofercie Serwan.pl.
W komentarzach pod wczorajszą lekcją pojawiły się pojęcia:
- izolacja kodu
- dziedziczenie
- klonowanie
Te i wiele innych pojęć omawiam w kolejnych lekcjach choć nie zawsze muszą być tak nazwane. Dla większej przejrzystości i wygody będę umieszczał po kilka definicji przy każdej lekcji.
- hermetyzacja/enkapsulacja (izolacja kodu, kapsułkowanie, ukrywanie informacji)
- zamknięcie i ukrycie przed kodem zewnętrznym kodu i pól wewnątrz klas. Klasy udostępniają jedynie swój interfejs, za pośrednictwem którego możliwe jest wykorzystanie kodu zawartego w metodach klas i użycie pól tych klas. Technicznie służą temu omawiane w lekcji poniżej kwalifikatory dostępu. Hermetyzacja uodparnia program na błędne użycie obiektów oraz umożliwia podział procesów na prostsze czynności.
- dziedziczenie
- mechanizm który pozawala na tworzenie hierarchii klas od najbardziej ogólnych do szczegółowych. Wspólna funkcjonalność jest zawarta w klasach ogólnych. Klasy dziedziczące są wzbogacane o indywidualne pola i metody. Dzięki temu mechanizmowi zachodzi specjalizacja klas potomnych. Więcej na ten temat wyjaśniam w lekcji 10.
- klonowanie
- Ponieważ obiekty nie mogą być kopiowane w ten sam sposób co inne typy danych, stworzono mechanizm klonowania do tworzenia niezależnych kopii obiektu. Ten temat poruszam w lekcji 22.
Dla większej wygody można powiększyć nagranie klikając ikonkę w prawym dolnym rogu filmu. Klip wymaga wtyczki Adobe Flash Player.
Oczywiście wszelkie komentarze są mile widziane.
Tagi: class, dziedziczenie, enkapsulacja, hermetyzacja, izolacja kodu, klonowanie, PHP, private, programowanie obiektowe, protected, public
Ogólnie dobrze omówione modyfikatory dostÄ™pu, ale materiaÅ‚ koÅ„czy siÄ™ trochÄ™ gÅ‚upio – w poÅ‚owie zdania ;/
druga połowa zdania jutro
Wszystko byłoby super, ale!!!!
Panie trenerze wprowadzasz napięcie w szkolenie. Ludzie o słabszym sercu, lub zbyt niecierpliwi nie doczekają się końca szkolenia.
Napisane prostym jezykiem; dla mnie super.
1) Chcialabym tylko wiedziec gdzie moge znalezc lekcje 10 i 22?
2) Czy zawsze musze pisac przy definiowaniu klasy wyrazy razem np. MojaKlasa czy moge tez pisac Skoczylas Elzbieta Iwona?
3) Co oznacza liczba 46 itd. przy obiekt->nazwa=46?
Za ewentualna odpowiedz z gory serdecznie dziekuje.
1. Początkowo planowałem opublikować cztery lekcje. Publikację kolejnych kilku uzależniłem od odbioru (ilości komentarzy) i zapowiada się, że będą kolejne. Natomiast całość (ok. 60 lekcji) pojawi się w ofercie w najbliższym tygodniu.
2. W nazwach nie może być spacji. Mogą być za to znaki podkreślenia i wielkie litery czyli klasę, pole klasy lub metodę można nazwać dwakoty, DwaKoty lub Dwa_koty.
3. Wartość 46 jest w tej instrukcji podstawiana do pola „nazwa” obiektu „obiekt”.
Przekaz jest prosty więc zrozumiały, ale mógłby być nieco szybszy
Może Pan szybciej mówić, a jeśli ktoś nie zrozumie, to odtworzy sobie wideo jeszcze raz Pozdrawiam!
Proszę wziąć pod uwagę, że mówię i piszę na klawiaturze równocześnie i do tego obsługuję program do nagrywania. Ale od dziś zaczynam trening i obiecuję poprawić swoją szybkość .
Jestem osoba poczatkujaca i do momentu wprowadzenia nieprawidlowego zapisu,l ekcja byla zrozumiala, potem jest dosc zagmatwane, no i to zakoncznie ….